Ook wij proberen duurzaam en milieubewust te werken in onze praktijk. Dit blijkt nog best een uitdaging omdat veel van de materialen die wij gebruiken helaas niet te “verduurzamen” zijn. Daarom zoeken wij naar andere mogelijkheden die wel haalbaar zijn. Een van die mogelijkheden is het gebruik van bijvoorbeeld de wegwerp tandenborstels/opzetborstels die wij gebruiken bij de instructies. Wij kregen deze in het verleden altijd gratis van bij voorbeeld Oral B en Sonicare als promotie maar dat is al een hele tijd geleden stop gezet waardoor wij deze helaas ook gewoon moeten kopen en deze zijn niet te gebruiken op de standaard borstel die je koopt in de winkel. Na elke instructie werden deze borstels dus weggegooid.
Wij hebben besloten deze daarom niet meer te gaan gebruiken en de instructie voortaan met uw/uw kinds eigen tandenborstel te doen. Wij vragen u dan ook voortaan BIJ ELKE AFSPRAAK UW /UW KINDS TANDENBORSTEL MEE TE NEMEN. Mocht u de tandenborstel onverhoopt vergeten mee te nemen dan kunt u bij ons tegen een kleine vergoeding een (opzet-)borstel kopen welke u dan ook mee naar huis kunt nemen.
In de wachtkamer hebben wij tevens een “recyclebox” staan voor uw oude tandenborstels, opzetborstels, ragers, plastic stokers, softpicks etc. welke wij opsturen in samenwerking met Philips welke wij opsturen voor hergebruik. U kunt alles thuis opsparen en bij uw bezoek aan onze praktijk in de box deponeren. U vind de box in de poetshoek.
Bij de speelgoedautomaten hebben wij ook al enige tijd recylemanden staan voor de balletjes waar de speeltjes in zitten. Omdat deze thuis toch vaak weggegooid worden maar de automaat helaas niet functioneert zonder de balletjes kunt u deze in de mand gooien na het openen en zullen wij deze ook hergebruiken.
Verder doen wij ons best om indien mogelijk milieu vriendelijkere materialen te gebruiken bij onze behandelingen en proberen we binnen de richtlijnen verspilling tegen te gaan.
Wij danken u alvast voor uw begrip en uw medewerking en hopen u snel te zien in de praktijk,
MET UW TANDENBORSTEL!
Vriendelijke groet,
Team Te Gekke Bekkies
Het is al even geleden dat wij een update hebben gestuurd en er zijn nogal wat veranderingen geweest in de praktijk. Hier lees je welke dat zijn:
Zoals je misschien gemerkt hebt is de samenstelling van ons team enigszins veranderd. Allereerst zijn wij heel erg blij om te kunnen mededelen dat wij op maandag een nieuwe mondhygiënist aan ons team hebben kunnen toevoegen. Minou heeft bij ons haar laatste stage gelopen en vond dit zo leuk dat ze na haar afstuderen besloten heeft ons team 1 dag in de week te komen versterken.
Omdat logopedie een heel belangrijk onderdeel is van de mondzorg en wij heel veel kinderen verwijzen naar de logopedist hebben we een hele mooie samenwerking kunnen maken met de logopediepraktijk van Lotte Heijblom. Op woensdag heeft logopediste Klaartje behandelkamer 2 in onze praktijk tot haar beschikking. Zo zijn de kinderen al bekend in de praktijk en kunnen ze voor de logopedie ook bij ons terecht.
Patiënten van praktijkeigenaresse en mondhygiënist Marieke hebben misschien wel gemerkt dat het de afgelopen maanden lastig was om bij haar afspraken in te plannen. De reden hiervoor is dat zij met haar gezin in Oostenrijk een pension heeft gekocht om daar vakantieappartementen te verhuren. De bedoeling is dat zij (ongeveer) 1 x per maand een week terugkomt naar Nederland om in de praktijk aan de slag te gaan maar helaas was dit de afgelopen maanden door Corona en de opstart van de werkzaamheden in Oostenrijk lastig met het heen en weer reizen. Het gezin is de gehele periode van de verhuizing gevolgd door het programma “Het roer om” van SBS6 dat op maandag 11 oktober a.s. zal worden uitgezonden. In het programma zal het lijken alsof Marieke ons voor goed verlaten heeft maar omdat in het programma mensen radicaal het roer om gooien was dit voor programma en natuurlijk de kijkcijfers beter om het zo te laten lijken. Dit is dus zeker niet het geval!!! Zij zal wat meer op de achtergrond aanwezig zijn en wat minder in de praktijk. Mocht je interesse hebben om het avontuur te volgen kijk dan zeker a.s. maandagavond 11 oktober om 21:30 uur naar “Het roer om” op SBS6 of op de website van het pension in Oostenrijk: www.hauswaldruhe.com
Kelly onze assistente heeft in het afgelopen jaar een uitgebreide cursus gedaan waardoor zij nu preventieassiste voor kinderen is. Dit betekent dat zij de mondhygiënisten en tandartsen kan ondersteunen in de preventie door het geven van poetsinstructies en adviezen aan kinderen en hun ouders en de mondhygiënisten en tandartsen meer tijd hebben voor het uitvoeren van de benodigde behandelingen. Op donderdag en vrijdag draait zij haar eigen agenda.
We kunnen er niet omheen, corona is nog steeds een onderdeel van onze samenleving en ook wij hebben hier nog steeds mee te maken. De maatregelen die wij treffen in de praktijk zijn de afgelopen tijd niet heel veel veranderd maar de mondkapjes in de wachtkamer zijn niet meer verplicht. De Triagevragenlijst voor je bezoek zal nog even blijven en de alcoholdispenser in de hal ook. Het toilet is weer geopend maar het tandenpoetsen zal je nog even thuis moeten blijven doen. Wij kijken heel erg uit naar de dag dat wij de verkleedkleren, tent en knuffels weer kunnen terugbrengen in de praktijk en hopen dat alles ooit weer “normaal” zal worden. Tot die tijd doen wij heel erg ons best om toch een feestje van je bezoek te maken.
Omdat gelukkig weer iedereen onze praktijk heeft gevonden na de Lockdown en de afgelopen rare maanden hebben wij het weer lekker druk. Helaas betekent dit wel dat wij geen plek meer hebben voor nieuwe “volwassen” patiënten bij de tandartsen. Wij hebben ervoor gekozen om vooral te doen waar wij goed in zijn en voorrang te geven aan kinderen. De volwassenen die al patiënt bij ons zijn mogen natuurlijk blijven maar wij zullen geen nieuwe meer aannemen. Grote restauraties zoals bijvoorbeeld wortelkanaalbehandelingen en kroon/brug-werk bij volwassenen zullen wij in verband met de tijd die daarvoor ingeroosterd moet worden uitbesteden aan specialisten. Wij hopen op je begrip hiervoor.
Bedankt voor het lezen van dit bericht en we hopen je snel te zien in de praktijk!
Het team van Mondzorgpraktijk Te Gekke Bekkies.
--------------------------------------------------------------------------------
28-04-2020:
DE PRAKTIJK GAAT WEER OPEN VOOR REGULIERE MONDZORG!!
Zoals u wellicht heeft gezien of gelezen mogen de mondzorgpraktijken weer open! Hier zijn wij natuurlijk heel erg blij mee want we hebben ons werk en de patiënten ontzettend gemist.
De corona crisis is nog niet voorbij en om veilig te kunnen werken en de 1,5 meter in acht te houden zijn er een aantal regels opgesteld (door de commissie Leidraad Mondzorg Corona) waar wij als praktijk, maar ook u als patiënt aan moeten voldoen om de praktijk te kunnen openen. We hebben deze week dan ook nog nodig om de praktijk klaar te maken voor deze aanpassingen.
We zullen op dinsdag 28 april starten met een aangepaste agenda in 1 behandelkamer (om niet te veel mensen tegelijk in de wachtkamer te ontvangen.
Als eerste zijn aan de beurt de patiënten die tijdens de Lock down hebben aangegeven via de mail, telefoon of whatsapp klachten te hebben in de mond die niet spoedeisend zijn. Deze patiënten hebben inmiddels bericht van ons ontvangen of zullen dat vandaag of morgen krijgen.
Daarna bellen wij de patiënten die tijdens de Lock down een afspraak hadden en zijn afgebeld. Ook zullen wij alle kinderen t/m 12 jaar met een verhoogd risico op gaatjes of waarbij we beginnende gaatjes volgen (kinderen die elke 1,2 of 3 maanden komen) gaan oproepen die aan de beurt zijn voor een afspraak bij de mondhygiënist/tandarts. Wij hebben hiervoor een zorgvuldige selectie gemaakt in ons systeem. Ook de volwassenen met tandvleesproblemen zullen in deze fase worden opgeroepen.
Mocht u in de komende week geen telefoontje ontvangen maar vind u dat u of uw kind bij deze risicogroep hoort of heeft u een goede reden voor een afspraak op korte termijn, laat ons dat dan even weten door een mailtje te sturen naar info@tegekkebekkies.nl of te antwoorden op deze informatiebrief.
De halfjaarlijkse controles zullen als laatste groep aan de beurt zijn. Omdat wij momenteel maximaal 3 personen tegelijk in de praktijk kunnen ontvangen zullen gezinsafspraken mogelijk in gedeeltes gemaakt worden. Dit bekijken we even op het moment dat we zover zijn. Wellicht zijn de maatregelen dan al wat versoepeld.
Wat gaat er veranderen:
De praktijk:
Alle voorwerpen die niet noodzakelijk zijn om behandelingen uit te voeren zijn uit de praktijk verwijderd. Dit betekent dat we helaas de verkleedkleren, de tent, de knuffels, de zonnebrillen maar ook de cadeautjes achteraf weg hebben moeten halen. (Het lijkt nu net een normale tandartspraktijk). We hopen natuurlijk dat dit tijdelijk is en we dit snel weer kunnen terugbrengen want dat is nou juist het leukste aan onze praktijk op de medewerkers na natuurlijk.
Wij zullen werken met extra beschermmiddelen. Dit betekent dat de medewerkers bijvoorbeeld tijdens de gehele afspraak een face shield dragen boven op de al bestaande beschermmiddelen die wij gebruiken zoals het mondkapje en de handschoenen.
Wat verandert er voor u:
Er zullen een aantal zaken van u worden verwacht als u naar de praktijk komt. De zogenaamde spelregels.
Voordat u een afspraak krijgt in onze praktijk ontvangt u via de mail een oproep met de zogenaamde TRIAGE vragen. Deze vragen zorgen ervoor dat we alleen mensen toelaten in de praktijk waarvan we met vrij grote zekerheid weten dat ze gezond zijn.
Als wij u gezond genoeg vinden om te praktijk te bezoeken dan krijgt u van ons een afspraak.
Wat wij vervolgens van u vragen is u te houden aan de door ons opgestelde spelregels. Deze zijn van groot belang want ZONDER DEZE REGELS KUNNEN WIJ UW EN ONZE VEILIGHEID NIET GARANDEREN. Wij vragen u dan ook deze aandachtig door te nemen voordat u ons bezoekt.
De spelregels zoals wij die nu hebben opgesteld zijn als volgt:
• U heeft de triagevragen beantwoord en deze teruggestuurd naar de praktijk (LET OP! Zonder de antwoorden op deze vragen zullen wij u niet ontvangen in de praktijk)
• U wordt geacht voordat u de praktijk bezoekt aan te geven als er veranderingen zijn in de gezondheid na het invullen van het triage formulier voordat u naar de praktijk komt.
• Kom niet te vroeg naar de praktijk, dus liefst vlak voor de afspraak, om overlap met andere bezoekers te voorkomen
• U bezoekt de praktijk alleen!
• Kinderen mogen 1 begeleider meenemen naar de praktijk.
• U heeft thuis de tanden gepoetst (poetshoek is niet in gebruik)
• U heeft thuis gebruik gemaakt van het toilet (toilet is op slot)
• U neemt zo min mogelijk attributen mee naar de praktijk (tassen ed.)
• Kinderen mogen 1 knuffel van thuis meenemen en indien gewenst een eigen zonnebril
• U dient gebruik te maken van de touchless alcoholdispenser in de hal om de handen te ontsmetten vóórdat u de wachtkamer in gaat
• U neemt plaats op de verste stoel in de wachtkamer (stoel 1), indien stoel 1 bezet is neemt u plaats op stoel 2.
• Als beide stoelen in de wachtkamer bezet zijn wacht u buiten de praktijk tot iemand de praktijk verlaat.
• U raakt intussen niets meer aan (telefoon, deuren, stoelen o.i.d.)
• U wordt binnengeroepen als hij/zij aan de beurt is (u hoeft zich NIET te melden)
• Wij ontvangen u met een glimlach maar schudden geen hand
• U houdt ten allen tijden de richtlijnen van het RIVM in acht (niesen/hoesten in de elleboog ed.)
• U wordt in sommige gevallen, vóór de behandeling, gevraagd om te spoelen met een spoelmiddel
• Begeleiders van kinderen blijven in de behandelkamer ten alle tijden op gepaste afstand van de behandelstoel zitten op de daarvoor aangewezen stoel achter de lijn. (We begrijpen dat u graag de hand vast houdt van uw kind maar dat is op het moment helaas niet mogelijk. Kelly, onze assistente heeft haar hand ter beschikking gesteld om vast te houden en om lekker in te knijpen mocht dat nodig zijn)
• U volgt ten alle tijden de aanwijzingen van onze medewerkers op
Als u deze regels niet nakomt dan kunnen wij uw en onze veiligheid niet garanderen en u vragen de praktijk te verlaten.
We begrijpen dat dit een hoop is om te onthouden, daarom zult u deze lijst ook toegestuurd krijgen als u een afspraak heeft gemaakt.
Wij danken u hartelijk voor uw geduld en begrip de afgelopen weken en willen nog een keer benadrukken dat als u op korte termijn een afspraak wenst u dat via de mail kunt aangeven zodat wij u kunnen inplannen.
Dank voor uw tijd en hopelijk tot snel in de praktijk!
-------------------------------------
Mondhygiënist Marieke van Zanten genomineerd voor
Rotterdamse Zakenvrouw van het jaar 2018!
----------------
De januari 2018 editie van het Nederlands Tandartsenblad:
NIET ZOMAAR EEN PAKTIJK! (En zo is het!)